”Jag trivdes bra på mitt förra jobb. Men det nya jobbet är ännu bättre”, säger Ronny Söderström, vaktmästare på Hotel Norre Park i Halmstad.

I en hylla bakom receptionsdisken i det gamla sekelskifteshuset har en svart A4-pärm sin särskilda plats. Internt går pärmen under namnet ”klagomuren”. – Här samlas all information om vad som behöver fixas. Det kan gälla krånglade rullgardiner, stopp i något avlopp, byten av glödlampor... Hotellet har drygt 50 rum och min arbetsdag börjar alltid med att jag tar en titt i pärmen, förklarar Ronny Söderström.

I över 20 år arbetade han som ambulanssjukvårdare i Halmstad. Men för snart tio år sedan var han själv med om en trafikolycka och drabbades av en whiplash-skada.

Yrkesbytet blev ett faktum och Ronny Söderström fick ett jobb på sjukhusets arkiv, där han senare blev uppsagd på grund av arbetsbrist. Efter en period av arbetslöshet hittade han ett nytt jobb – som vaktmästare och alltiallo på nöjesstället Bongo.

– Det var ett nystartat ställe, med bowlingbanor, restaurang och nattklubb. Jag var med redan från starten 2004.

Efter två konkurser gick dock verksamheten i graven förra hösten. Genom omställningsförsäkringen TSL fick personalen kontakt med Antenn.

– Jag har haft en otrolig nytta av deras program. Innan jag kom dit visste jag inte ens vad ett CV var, berättar Ronny Söderström.

Han säger att han i hög grad har Antenn att tacka för sitt nya jobb, det som vaktmästare på halvtid på Clarion Collection Hotel Norre Park.

– Jag trivs väldigt bra här. Jobbet är självständigt och rörligt, sammanfattar Ronny Söderström.

Antenn-coachen i Göteborg säger så här:

– Personalen på Bongo var ledsen över att behöva splittras, de hade haft en så fin sammanhållning. Men när jag har pratat med deltagarna efteråt har de samtidigt varit väldigt nöjda med sina nya jobb. Jag tror att Antenn-projektet bidrog till att de fick en ökad tillit till sin egen förmåga, och att de blev mindre rädda för förändringar.

"Jag har väldigt positiva erfarenheter av Antenn. De är snabba, proffsiga och har rutiner för allting" Patrik Bohman, facklig ombudsman på Hotell och Restaurang.