E.ON har under en tid genomgått större förändringar i organisationen och det har lett till en övertalighet bland personalen. För att stötta sina medarbetare som skulle sluta startade E.ON en intern omställningsverksamhet tillsammans med Antenn, E.ON JobCenter.

Robbin Andersson, 26 år från Ullared, var en av de som fick veta att förändringarna i företaget resulterat i att hans tjänst nu skulle upphöra och han var en av många övertaliga. Han hade då arbetat som montör på E.ON ES i fyra år och beskedet kändes tungt att få.

- Det kändes tråkigt att behöva börja programmet. Jag hade gärna varit kvar på E.ON men programmet var nyttigt och jag lärde mig att skriva CV och fick en helt del tips hur jag skulle bära mig åt för att hitta ett jobb. Jag hade aldrig skrivit CV tidigare och det är en kunskap jag nu har med mig i framtiden. Det känns bra! menar Robbin.

Robbin fick, som alla Antenns deltagare, en personlig jobbcoach.

- Jag fick bra förtroende för min coach och hon hjälpte mig att bland annat att skriva personligt brev. Jag deltog i gruppmöten men föredrog de personliga mötena. I gruppmöten blev det lite repetition av det vi redan talat om på coachmötena vilket var bra. Jag kan helt klart rekommendera alla att gå programmet.

Idag arbetar Robbin som truckförare på Lernia Bemanning vilket innebär att han jobbar på lite olika ställen men med Lernia Bemanning som arbetsgivare.

- Jag hade truckkort sedan tidigare och arbetet fungerar riktigt bra.

Robbin är glad att han fick hjälp vidare till nytt arbete genom ny kunskap om hur man söker jobb som han också kan bära med sig i framtiden.

- E.ON JobCenter i samarbete med Antenn gjorde ett bra jobb, säger Robbin.

Hans nya kunskap skapar en trygghet att veta att man vet hur det går till att söka jobb, skriva CV, skriva personligt brev och följa upp.