Mitt första jobb efter examen var på Postens personalavdelning. Jag kallades personalkonsult och ansvarade för rehabiliteringen av arbetsskadade brevbärare. De hade allehanda krämpor som omöjliggjorde fortsätt cyklande, spring i trappor eller sortering. Mina ambitioner var stora, men jag tyckte att det var svårt att hitta arbetssätt och insatser som verkligen ledde de drabbade tillbaka mot arbete. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag hade en kompetent och tålmodig chef. Hon hjälpte mig att sätta tydliga mål för varje ärende och styrde mig i rätt riktning utan att sänka min motivation eller självkänsla.

Varför valde du att bli chef? För mig kändes det självklart. För att tillsammans med mina medarbetare få sätta mål, nå resultat, utveckla och driva förändring. För att få coacha personer att utmana sig själva, ta sig an svåra uppgifter och lyckas. Och att få fira segrarna tillsammans! Men ibland tvingas vi också att fatta tuffa beslut, ta emot andras besvikelser eller säga hej då till medarbetare vi verkligen gillar. Ibland måste vi backa från våra krav och inse att vi gjorde fel, skifta angreppssätt eller plötsligt växla fokus från utveckling till rehabilitering. Jag minns speciellt en av de där brevbärarna. Han var alltid så glad och energisk, men en dag blev han sjukskriven för psykiska problem utan att någon riktigt förstått vart situationen var på väg.

Samhällets kostnader för sjukskrivningar ökar konstant och kraven på oss att vara goda arbetsgivare ökar. Du har väl inte missat affischerna på stan i arbetsmiljöverkets kampanj för filmen UTMANINGEN? Den agerar "ögonöppnare" för den ökande jobbstressen och är en ingång till nya riktlinjerna för Social och Organisatorisk Arbetsmiljö som trädde i kraft förra veckan (31 mars). Kärnan i de nya riktlinjerna är att vi ska säkra att våra medarbetare förstår vilka uppgifter de ska utföra, hur de ska utföras, vilket resultat som förväntas, vad som är prioriterat och vem de kan vända sig till för att få stöd. Kort och gott – krav på ett tydligt ledarskap!

Men ibland räcker det ändå inte till och medarbetare blir sjuka. Många av de chefer Antenn träffar uttrycker frustration över sina rehab-ärenden. De hinner inte, kan inte eller faktiskt - vill inte hålla på med dem. Och HR är ofta en slimmad funktion. De hinner inte driva dessa frågor åt cheferna på det sätt som jag gjorde som personalare på 90-talet.

Vi på Antenn har därför utvecklat en tjänst för att stötta chefer och organisationer genom en målstyrd rehabiliteringsprocess. Vi hjälper er med de ärenden som kört fast, där ni inte vet hur ni ska komma vidare eller kanske inte hinner med. Om du har tröttnat på att få läkarintyg du inte vet vad du ska göra med, tycker att företagshälsovården är för dyr, har svårt att få tag på handläggare på försäkringskassan eller är osäker på hur långt ert rehabiliteringsansvar sträcker sig, då kan du vända dig till oss. Vi börjar alltid med att göra en kartläggning av ärendet och föreslår därefter ett nästa steg i en skriftlig rapport.

Efter att själv ha jobbat mer än 20 i olika ledande befattningar inom HR såg jag tydligt behovet av denna tjänst och gensvaret från våra kunder har inte låtit vänta på sig. Om du vill veta mer om dessa tjänster är du välkommen att kontakta mig eller någon mina fantastiska kollegor i landet.

Jag hoppas att du får en riktigt härlig vår! Och lycka till i ditt chefskap!

Helene Hasselskog, VD Antenn